NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE DZIAŁU- PRACODAWCA I PRACOWNIK
Za stan BHP w zakładzie pracy odpowiedzialność zawsze ponosi pracodawca. Także gdy sprawy bhp powierzył innej osobie.
Obowiązki pracodawcy:
- Szkolenia w zakresie BHP - muszą być przeprowadzone przed dopuszczeniem pracownika do pracy (podobnie jak szkolenia okresowe), ponadto odbywać się muszą w czasie pracy i na koszt pracodawcy.
- Profilaktyczna ochrona zdrowia to m.in. badania lekarskie wstępne, okresowe i kontrolne - wykonywane są na koszt pracodawcy, w miarę możliwości w czasie pracy. Badania wstępne powinny być wykonane przed podpisaniem przez pracownika umowy o pracę i przed dopuszczeniem go do pracy!
- Oceny ryzyka zawodowego - do obowiązków należy informowanie pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną przez nich pracą oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami. Poprawa warunków pracy to priorytet działań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy.
- Zapobieganie chorobom zawodowym - należy badać stężenia czynników szkodliwych, stosować środki zapobiegające.
- Obowiązki odnośnie pomieszczeń, narzędzi, środków ochrony indywidualnej i odzieży roboczej - pracodawca zapewnia odzież, obuwie oraz inne środki ochrony indywidualnej. Ponadto ma obowiązek stworzenia warunków pracy, zgodnych z wymogami bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Obowiązki związane z wypadkami przy pracy - przede wszystkim należy wypadkom zapobiegać poprzez działania profilaktyczne, jeśli wypadek nastąpi, należy udzielić pierwszej pomocy, następnie ustalić jego przyczyny i wdrożyć działania zapobiegające.
- Utworzenie służby BHP - pracodawca zatrudniający do 100 osób może powierzyć zadania służby bhp firmie zewnętrznej, jeżeli pracodawca zatrudnia powyżej 100 osób musi mieć zatrudnionego specjalistę ds. bhp.
- Regulamin pracy - pracodawca, który zatrudnia ponad 50 osób ma obowiązek stworzyć regulamin pracy. Jego brak nie zwalnia pracodawcy od wydawania zarządzeń dotyczących regulacji m. in. przepisów bezpieczeństwa pracy w zakładzie pracy.
- Grupa chroniona - szczególnie chronioną grupą pracowników w Polsce są: pracownicy młodociani oraz kobiety w ciąży i karmiące.
Obowiązki pracownika:
Pracownik też ma obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, a za nieprzestrzeganie przepisów bhp może zostać ukarany m.in przez pracodawcę. Najważniejsze z obowiązków, to:
-
znać i przestrzegać zasady BHP,
-
wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami BHP oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych,
-
dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz porządek i ład w miejscu pracy,
-
stosować środki ochrony zbiorowej, przydzielone środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze,
-
poddawać się profilaktycznym badaniom lekarskim oraz szkoleniom z zakresu BHP,
-
niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonym w zakładzie pracy wypadku albo zagrożeniu zdrowia lub życia ludzkiego, oraz ostrzec współpracowników i pozostałe osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia,
-
współdziałać z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących BHP.
PRACODAWCO PAMIĘTAJ
Tworzenie bezpiecznych warunków pracy oraz motywowanie ludzi do bezpiecznego postępowania, to nie tylko wywiązywanie się z obowiązku nałożonego przez prawo na pracodawcę, ale także inwestycja, która się opłaca.